img

img

Tuesday, January 27, 2015

Boris Braun: Preživio sam u krematoriju Aušvica


Boris Braun: Preživio sam u krematoriju Aušvica kao električar

Zagrebački profesor u penziji kao 23-godišnji mladić odveden u koncentracioni logor u Poljskoj, gdje je ubijeno više od milion ljudi.

Holokaust, Drugi svjetski rat, Logori, Auschwitz, Boris Braun, Eli Tauber, Vesna Lučić, Jevreji, Stradanje
Dvadeset sedmi januar se obilježava kao Međunarodni dan sjećanja na holokaust [EPA]
Piše: Vedrana Maglajlija
U maju 1943. godine Boris Braun, tada 23-godišnjak odrastao u imućnoj porodici u mjestu Đurđevac u Hrvatskoj, zajedno s roditeljima je odveden u koncentracioni logor Auschwitz u Poljskoj.
“Mene su odmah odvojili od roditelja i otpremljen sam u logor. Nisam znao šta se s njima dešava. Za oca sam nakon nekoliko dana saznao da je ubijen, ali za majku nisam bio siguran. Tek prije dvije-tri godine dobio sam jednu knjigu o Auschwitzu i pročitao da je iz našeg transporta u logor ušlo trideset i nešto ljudi i nitko više. Ostali su odvedeni u gasne komore, kao i moja majka”, prisjeća se Braun koji je, osim Auschwitza, preživio još nekoliko logora.
Sada, sa 94 godine, kao profesor u penziji, dane provodi u Zagrebu i često navraća u Jevrejsku općinu na druženje. Kaže da o holokaustu želi pričati, jer se to ne smije zaboraviti.
Početkom Drugog svjetskog rata Braunu je bio zabranjen nastavak studija na Agronomskom fakultetu u Zagrebu. Vraća se u rodni Đurđevac, gdje su njega i roditelje uhapsili u porodičnoj kući, u jesen 1942. godine.
Odvedeni su u zatvor na zagrebačkoj Savskoj cesti, odakle su, nakon šest mjeseci, prebačeni u  Auschwitz. Priča kako je preživio taj logor, u kojem je ubijeno više od milion ljudi, većinom Jevreja.

Zatvorenici logora Auschwitz [Foto: EPA]
“To je sreća, jer kada smo došli u Auschwitz, onda smo se pitali šta je najbolje da kao zanimanje iskažemo. Ja sam najbolje mogao proći ako kažem da sam električar i na taj način sam i preživio.”
Prisjeća se i dana kada su ga poslali da popravi jedan električni uređaj u gasnoj komori.
“Bio sam kraj peći za spaljivanje, jer se u jednom od tih krematorija pokvario električni uređaj. Ja sam upravo taj dan došao do jedinice električara i pitao da li će i mene uzeti u tu jedinicu. Oni su rekli da hoće i odredili su pet ljudi da idu popraviti to u krematoriju.”
Preživljavanje u logoru, kaže, počinjalo je buđenjem u četiri sata ujutro, nakon čega je slijedio mukotrpni rad.
“Poslije toga su nas sa rada opet odvodili u logor, i tu smo dobijali ili nismo dobijali da jedemo, i tako je bilo svaki dan.”
Sve dok 17. januara 1945. nije izašao u ogromnoj koloni zatvorenika: “Evakuirali su nas pred Rusima, jer su oni nadirali i za nekoliko dana došli u Auschwitz. Ja sam završio u logoru Buchenwald i tu sam dočekao oslobođenje.”
Ruska Crvena armija ušla je u Auschwitz 27. januara 1945 - godišnjica koja se danas obilježava kao Međunarodni dan sjećanja na holokaust.
Komšije spašavale komšije
Eli Tauber, naučni saradnik Instituta za istraživanje zločina protiv čovječnosti i međunarodnog prava u Bosni i Hercegovini, smatra da je izuzetno bitno da se o holokaustu priča i da se radi na tome da se "genocid, koji se desio i u posljednjem ratu, ne ponovi".
“Nema preciznih podataka, ali sigurno se može reći da je u Drugom svjetskom ratu najmanje 10.500 Jevreja iz BiH nastradalo. Prije toga, ovdje ih je živjelo oko 14.500, od toga u Sarajevu 12.500, i oni su i najviše preživjeli. Ovi iz provincije su više-manje svi bili ubijeni”, kaže Tauber.

Lične stvari zatvorenika koji su ubijeni [Foto: EPA]
Ipak, BiH zbog političkih neslaganja još nije usvojila zakon o zabrani negiranja, minimiziranja ili opravdavanja holokausta, genocida i zločina protiv čovječnosti
“To je veoma čudno da oni koji su preživjeli holokaust, govorim o svim narodima, ne dozvoljavaju da se donese ovakav zakon. To je besprimjerno i apsolutno nedemokratski. Moj je stav da je prošlo već 20 godina od rata i da je vrijeme da oni koji negiraju da se desio genocid nad bilo kojim narodom u BiH trebaju da budu kažnjeni za svoje postupke.”
Tauber je protekle sedmice predstavio svoju novu knjigu - Holokaust u Bosni i Hercegovini u kojoj je, kako kaže, htio obuhvatiti sve načine na koji se holokaust provodio - od oduzimanja građanskih i svih ostalih prava, imovine, antisemitske propagande do odvođenja u logore i ubijanja.
“S druge strane, knjiga obrađuje sve poznate vidove spašavanje Jevreja u BiH u Drugom svjetskom ratu, jer je, zahvaljući tim spašavanjem, preživjelo oko 30 posto njih”, kaže Tauber, čiju su porodicu, također, spasile komšije.
Moralne vrijednosti razviti kroz školu
Od 86.000 Jevreja u Jugoslaviji prije Drugog svjetskog rata, od čega je bilo 4.000 jevrejskih izbjeglica iz Srednje Evrope, u holokaustu je život izgubila 71.000, odnosno 82,5 posto, navodi se u Priručniku za učenje o holokaustu, autorskom djelu 19 profesora iz Srbije, koje je izdato 2012. godine.
Vesna Lučić jedna je od autorica i nastavnica u Osnovnoj školi "Stari grad" u Užicu, čiji su učenici jedni od prvih u Srbiji koji uče o holokaustu iz ovog priručnika.
Većina stručnjaka smatra da se ovaj dio historije ne obrađuje dovoljno u školama u regiji, što je, prema njihovom mišljenju, ključno da se takve stvari ne ponavljaju.
http://balkans.aljazeera.net/vijesti/boris-braun-prezivio-sam-u-krematoriju-ausvica-kao-elektricar
Koncentracioni logor Auschwitz [Foto: EPA]
“Obrazovanje o holokaustu kao najekstremnijem primeru genocida ima za cilj da učenici razviju svest o tome da će ovakve zločine sprečiti samo ako izrastu u društveno odgovorna bića, koja će se tome glasno suprotstaviti i zaustaviti ga gde god u svetu da se pojavi”, kaže Lučić.
Dodaje da je svima jasno da je nastava o genocidu i holokaustu potrebna i da treba njegovati kluturu sjećanja.
“Napredovalo se, ali predstoji još mnogo posla na uvođenju ovih sadržaja, na pravi način, u nastavu. Treba obnoviti i zapostavljeno spomeničko nasleđe.”
Prema njenim riječima, izučavanje, prezentacija i sjećanje na genocid i holokaust nisu samo civilizacijski dug prema žrtvama, već i značajan činilac u oblikovanju budućnosti.
“Sećanje na ove pojave trebalo bi da razvija moralne vrednosti u čoveku i da ga pokreće na akciju, uvek, a pogotovo onda, kada se ljudska prava negiraju i kada su nezaštićena državnim institucijama. Nadamo se da ćemo u tome i uspeti”, zaključuje Lučić.

 http://balkans.aljazeera.net/vijesti/boris-braun-prezivio-sam-u-krematoriju-ausvica-kao-elektricar
DA SE NIKADA NE PONOVI !!!

No comments:

Post a Comment